Zasady zgłaszania wierzytelności

Informator dodany przez:

Postępowanie upadłościowe ma na celu zaspokojenie wszystkich wierzycieli upadłego w ramach jednego postępowania sądowego. Udział wierzyciela w postępowaniu upadłościowym wymaga, co do zasady, dokonania zgłoszenia wierzytelności.
Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się syndykowi w terminie wyznaczonym w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości.
Zgodnie z art. 239 Prawa upadłościowego zgłoszenia wierzytelności dokonuje się na piśmie w dwóch egzemplarzach.

Wzór zgłoszenia wierzytelności można pobrać klikając w link: wzór zgłoszenia wierzytelności

Zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg terminu przedawnienia, a po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o zakończeniu albo umorzeniu postępowania upadłościowego.
Wierzyciel, który zgłosił wierzytelność po upływie terminu wyznaczonego do zgłaszania wierzytelności, ponosi zryczałtowane koszty postępowania upadłościowego wynikłe z tego zgłoszenia, nawet jeżeli opóźnienie powstało bez jego winy, w wysokości stanowiącej równowartość 15% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, chyba że zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym po upływie terminu jest wynikiem dokonania przez syndyka korekty deklaracji lub innego tego typu dokumentu obejmującego rozliczenie.